Beredskab

Røde Kors er en beredskabsorganisation, og en del af det nationale beredskab i Danmark.

Røde kors Beredskab har afsæt i en række lokalafdelinger strategisk lokaliseret rundt i Danmark, hvoraf en af dem er Røde Kors Odense. Derudover er der en koordinerende enhed på landskontoret i København.

I Danmark bidrager Røde Kors ved lokale, regionale eller nationale kriser og større beredskabsmæssige hændelser som supplement til de danske beredskabsmyndigheder.

Hvad hjælper vi med?

• Psykosocial støtte
  • Samaritter/førstehjælp
  • Logistik og transport
  • Spontan frivillige

Vil du være en del af Beredskabet?

Beredskabet er en tillægsaktivitet, og du skal derfor være frivillig i en anden af Røde Kors Odenses aktiviteter før du kan blive en del af beredskabet.

Hvis du ønsker at blive en del af beredskabet, udarbejdes der en tillægskontrakt til din frivilligkontrakt, der gør, at du kommer på vores nationale alarmeringsliste. Bliver Røde Kors beredskabet aktiveret ved akut hændelse, vil du blive alarmeret via SMS. Det er derefter op til dig, om du ønsker at deltage i den pågældende opgave eller ej. Vi behandler dig stadig som frivillig. Røde Kors frivillige indsættes som minimum altid parvis og med en leder der er uddannet til at varetage koordineringen af Røde Kors frivillige på tværs af aktiviteter.

Kontakt din aktivitetsleder for at høre mere.