God start på livet

En god start på livet har afgørende betydning for et barns muligheder. Allerede fra fosterstadiet grundlægges barnets fundament for læring og udvikling. Men børn født i familier i en sårbar position risikerer at komme bagud i deres naturlige udvikling.

Det gør de fordi de ikke får den rette støtte til at udvikle sig alderssvarende. Problematiske forhold mellem barn og forældre tidligt i livet kan have store negative konsekvenser og få indflydelse på, hvordan barnet trives både som baby og lille, men også senere i livet som ung og voksen. Det påvirker alt fra uddannelse, beskæftigelse og økonomi til barnets mentale og fysiske sundhed.

Frivillig forældrestørre til de familier, som har brug for støtte

God start på livet støtter førstegangsforældre fra den sidste del af graviditeten til børn i alderen 0-2 år. Her kan førstegangsforældre, der har behov for støtte få en frivillig forældrestøtte. Den Frivillige forældrestøtte er en frivillig, som støtter forældrene i at skabe trygge rammer for deres barn, så det kan få en god start på livet.

Ambitionen er, at frivillige forældrestøtter bidrager til, at flere af de børn, som vokser op i en sårbar situation, får et godt liv med uddannelse, arbejde og færre sociale problemer.

Kontakt God start på livet

Mail: odense.godstart@rodekors.dk