Q-net

Q-NET

Kvindenetværket er et efterværn for voldsramte kvinder.

Vi samarbejder med Krisecenter Odense og med Vollsmosesekretariatet, som henviser kvinderne til os. To gange årligt afholdes der møder med politiet, Offerrådgivningen og Vollsmosesekretariatet.

Et par af de frivillige i Kvindenetværket besøger fast Krisecenter Odense hver fjerde uge for at lære kvinderne bedre at kende – og for at kvinderne kan blive bekendte med tilbuddet om at blive en del af Q-Net.

Idéen med kvindenetværket er, at de kvindelige besøgsvenner skal hjælpe med at gøre overgangen fra et ophold på krisecenter til livet i en almindelig bolig nemmere. Vores frivillige kommer på besøg cirka en gang om ugen i et par timer. Det aftales fra gang til gang, hvad man ønsker at bruge tiden på.

1-2 gange om året arrangeres der fælles-aktiviteter, hvor alle i kvindenetværket samt deres børn er inviteret. Det kan for eksempel være fællesspisning, en tur på museum, til Legoland eller ud i det grønne med madpakker.

Udover de frivillige, der besøger kvinderne i deres hjem, så er der også mange andre opgaver, der skal løses: Der er en frivillig, der tager sig af PR og gruppens Facebook-grupper, samt hjælper kvinderne med IT. En anden frivillig hjælper med de mange kontoropgaver, der er i aktiviteten. En tredje står for gruppens fællesarrangementer. Tre handymen hjælper med praktiske opgaver i kvindernes hjem, f.eks. at hænge lamper op og samle møbler. En socialrådgiver hjælper med den juridiske del, mens en anden rådgiver hjælper i forhold til børnene.

"Vi har ca. 20 kvinder i vores fold. Vi hjælper vores kvinder ved at besøge dem, lytte til dem, hjælpe med at læse breve fra det offentlige, søge om økonomisk hjælp, gå med dem til kommunen, politiet, i retten og i Statsforvaltningen osv. Det er mange gange tunge sager, og de har så hårdt brug for hjælp. Men vi er også mange gange en slags reservemor for dem og hjælper dem med gode råd ang. deres børn. Det er så spændende, og vores kvinder er så søde, så vi kommer til at elske dem."

- Bente Bang, aktivitetsleder for Q-Net i Odense

INITIATIVET BREDER SIG!

I den kommende tid skal tre af vores frivillige være med til at starte et Q-net op i Rumænien og i Bulgarien!
Dette sker i samarbejde med et andet Q-net i Danmark.

Hvis du er interesseret i at vide mere om Q-Net, kan du se dette indslag på "Odense ser rødt".

KONTAKT Q-NET

Aktivitetsleder:

Bente Bang

tlf. 6078 4418

odense.qnet@rodekors.dk

FOR BRUGERE

Kontakt aktivitetsleder Bente Bang, hvis du er interesseret i at høre mere om Q-Net.

FOR FRIVILLIGE

Kontakt aktivitetsleder Bente Bang, hvis du er interesseret i at blive frivillig i Q-Net.