Besøgstjenesten

BESØGSTJENESTEN

I besøgstjenesten matcher vi frivillige besøgsvenner med besøgsmodtagere, som oplever en eller anden grad af ensomhed. Besøgsmodtagerne er typisk ældre med et begrænset netværk.

Som besøgspar tilrettelægger I selv jeres ugentlige møder ud fra de interesser, I har. Måske har I en fælles passion for skak, måske er I mere til en kop kaffe og en hyggelig snak eller måske foretrækker I at læse lidt i dagens avis og diskutere nyheder...

Besøgsvennen yder ikke praktisk hjælp og gør ikke noget for besøgsmodtageren, men meget gerne med. Det kan f.eks. være en gåtur, en tur ud at handle, eller andet der har betydning for besøgsmodtageren.

Hvis du, eller nogen du kender, kunne have brug for en besøgsven, er I velkomne til at kontakte os hos Røde Kors Odense.

Bemærk: Vi sender kun vores frivillige besøgsvenner ud til personer som oplever ensomhed. De frivillige er ikke en erstatning for den ledsagerordning, som Odense Kommune nedlagde ved udgangen af 2015 - og de yder heller ikke gangtræning i forlængelse af genoptræningsforløb.

KONTAKT BESØGSKOORDINATOREN

odense.besoeg@rodekors.dk

Kontortid:

Tirsdag - Torsdag, 10:00-14:00

FOR BRUGERE

Hvis du leder efter en besøgsven til dig eller en, du kender, kan du kontakte besøgskoordinatoren enten per telefon eller email.

Herefter vil du blive kontaktet af en af vores besøgsledere, som laver en aftale om at komme ud til en snak om besøgsmodtagerens ønsker og behov, hvorefter vi så vidt muligt forsøger at finde en besøgsven, der deler de samme interesser, og som har lyst til og mulighed for at imødekomme de behov, besøgsmodtageren har.

FOR FRIVILLIGE

Vi kan altid bruge flere frivillige i besøgstjenesten!

Hvis du har en time eller to til overs i hverdagen og gerne vil glæde et andet menneske, eller måske selv synes det kunne være hyggeligt at lære et andet menneske at kende, er besøgstjenesten værd at overveje. Hvis du har lyst til at være frivillig i Besøgstjenesten kan du tage kontakt til vores besøgskoordinator, der derefter vil arrangere et møde, hvor i sammen vil drøfte, hvad det vil sige, at være besøgsven.